Blogger Widgets

Thursday 25 July 2013

Di Pagi Subuh...

As salam.. Arhggg..! Ngantuknye.. tapi pape pun, kne bersahur jugak... Dalam Hadith ade menyatakan.. "Beza antara orang yang berpuasa dengan orang yang tidak berpuasa adalah mereka bersahur" so, even sahur tu adalah perkara yg disunatkan.. banyak faedahnya... mmg la kan.. setiap perkara yang disunatkan tu, ade kebaikan yg akan kte perolehi n ade ganjaran yang Allah akan bagi.. Insya Allah.. Smoga ape yg kte lakukan hanya kerana Allah..

Pagi Jumaat hari ni sejuk sgt... hujan semalam nyata belum reda sampai ke pagi. kadang reda.. kadang lebat... Ble je reda skit, terasa plak nak solat subuh bjemaah kat masjid dekat dgn rumah hari ni.. kebiasaan, ade takzirah pg jumaat yg akan disampaikan..Al maklum la.. selang sebuah rumah je masjid 2 dari rumah aku.... kuat jugak la dga even xpakai speaker.. Time solat subuh tu, Imam memulakan takbir, suara imam muda ni  mmg aku kenal.. budak kampung aku.. x silap aku, umonye sebaya dgn sepupu aku.. between 29th or 30th la.. raka'at pertama lpas bce al fatihah tu, imam bacekan surah panjang. banyak yang dibantu imam yang lebih berumur serta berpengalaman ketika bacaan surah dibacakan.. xpe.. die muda lagi.. banyak benda lagi die kne blaja.. sepatutnya, benda mcm tu jgn kte persendakan.. xramai anak2 muda nak jadi imam.. nak belajar jadi imam bukannye senang..Die pun aku dga, pelajar dari bekasan tahfiz, dari mesir bagai da...tp Allah tu maha Esa.. Dia nak uji keimanan hambanya.. Macam mne die lancar sekalipun dlm menghafal, tetap ade yang terlupa.. tetap ade yang tersekat-sekat.. Kte bukan semuannya sempuna kan..mybe imam yang lbey berumur n berpengalaman ni nak bagi change kat imam muda ni kot..  imam teruskan solat subuh seperti biasa.. aku ingatkan sembahyang sujud sejadah yang dibuat pada solat waktu subuh tu coz imam bace surah panjang tadi.. so, aku terus sujud.. tak rukuk da... tbe2, imam takbir i'ktidal, mane aku nampak, imam sujud ke rukuk, so, aku tuggu jela smpai imam sujud.. wait2, aku imam ke die imam skang.. huhu.. tp aku buat mcm tu pun coz tgk owg kat depan aku buat mcm tu..bknnye pandai2, suke2 hati aku je.. so, aku  follow jela.. tapi aku tau, if aku trus je sujud, that's mean, aku tertinggal satu rukuk.. kat ctu da mula confuse da solat aku.. tp aku trus follow je imam smpai la habis salam.. lpas habis je salam.. tdengar ramai yg berbisik-bisik kecil pasal tadi.. ternyata, ramai orang confuse dgn solat tadi.. aku ni lagi la confuse..Huhu.. lalu aku tanye kat makcik sebelah aku ni.. aku dga die da gi wat umrah.. slalu jugak tgk makcik ni berjalan kaki sorang2 p masjid.. Rajin makcik.. aku? muda2 ni pandai bwk mtor bagai xpernah p masjid kecuali pada bulan pose je.. jadi la muke bulan pose..malu aku..huhu.. so, tgh2 cnfuse tu, aku tnye la mkcik tu samada solat td sah ke tak cox aku tak rukuk.. makcik tu ckap, xpe.. lau rase cnfuse, buat balik.. n then, mkcik tu ckp.. klu kte dga betul2 bacaan surah imam bce tadi, byk yg die tertinggal (mne aku tau.. aku follow jew...hoho), die muda lagi.. biasela tu mkcik tu ckap.. btul3x, aku sependapat ngen mkcik tu.. huhu..  so, aku tarik sejadah, p blakang cikit, aku buat solat subuh balik.. lepas tu, ade takzirah yg disampaikan oleh imam tadi.. sambil2 dga takzirah tu, ade sorang makcik dtg tegur aku dgn ramah.. mak xdtg ke die tnye.. aku jawap x.. rajin ye p masjid hari ni.. (hah, amik kau, muka xpernah p masjid, tup2 ade kat masjid hari ni.. mmg padan la dgn muka aku ditanya mcm tu..haha..) then, aku bgtaw la.. hari ni xkerja makcik.. xleh nak tdo, p masjid la..(pandai la kau.. hari jumaat baru ni xkje jugak, xnampak2 pun batang hidung kau kat masjid nih.. ade je cari alasan nak mengelak) hoho... pe nk jadi la ngen aku ni.. adoyai... orait lah, skian aje coretan hati di blog Musky pada kali ni.. Selamat Berpuasa....=)

No comments:

Post a Comment